Outlander PHEV -värme utan ökad förbrukning vintertid
Okategoriserade
Tips för att hålla nere förbrukningen och samtidigt behålla en varm kupé vintertid.
För att få värme i bilen vintertid behövs bensinmotorn för att alstra värmen. Problemet blir då att bensinförbrukningen ökar och det vill man ju som elbilsägare undvika i största möjliga mån. Man kan då använda förvärmaren för att värma upp kupén innan avresa. Förvärmaren använder bilens drivbatteri för att driva förvärmaren, därför är det bäst att göra det under uppladdning för att inte äventyra räckvidden på eldriften.
Du kan när du åker iväg välja att ställa fläkten i läge ”OFF” för att säkerställa att bensinmotorn inte går igång. MEN efter ett tag kommer det ändå att bli kallt i bilen om det är minusgrader ute och då måste bensinmotorn igång igen.
Hur gör man då för att få värme och samtidigt hålla förbrukningen nere?
Jag brukar förvärma i 30 min innan jag åker och ställer sedan temperaturen på fläkten på ca 19 grader, bäst är att ställa temperaturen på det innan du stänger av bilen gången före. Då kupén redan är uppvärmd när du kliver in i bilen så behöver bensinmotorn bara vara igång någon minut för att hålla temperaturen i kupén. Du behöver inte stänga av fläkten utan kan låta den stå på 19 grader hela resan. Jag har provat några gånger nu i vinter på min sträcka mellan arbetet och hemma som är 2,5 mil. Utetemperaturen har varit mellan 5 och 12 minusgrader. Jag har du tagit mig hela sträckan på eldrift förutom en kort stund då bensinmotorn gått igång och temperaturen i kupén har hållit en behaglig nivå. Förbrukningen på den sträckan har då hamnat på 0,6 lit/100 km
10 Comments
Har du sett tipset om att hålla inne AC knappen tills det piper? Då frånkopplar man AC’n från autoläget och sätter på AC’n manuellt. På så sätt kan du ha värmaren på Auto (19°) utan att AC går igång. Bra för vinter och sommar och kan nog påverka eldriften positivt.
Hej Martin
Ja jag har sett tipset och jag har också gjort så. Det påverkar säkert eldriften positivt men inte bensinförbrukningen då AC:n inte behöver bensinmotorn för att fungera vad jag förstår.
MVH
Peter
Hejsan,
Tack för en bra sida! På tal om förbrukning, finns det något sätt att kolla total medelförbrukning av bränslet? Har googlat runt och även försökt kolla på displayen/instruktionsboken men hittar inget. Den funktionen finns väl på alla bilar? Som det är nu går det ju bara att kolla sin medelförbrukning tills bilen stått stilla i 4 timmar. Enl instruktionsboken (där beteckningarna stämmer sådär måste man ju säga)ska det finnas en knapp som heter ”Resa”, men den hittar man ju naturligtvis inte. Kör en likadan bil som du, samma modell alltså.
Hälsningar Pelle
Hej Pelle
Kul att du gillar sidan.
Jag har inte kollat efter någon sån inställning faktiskt, men är det någon här som vet hur man gör får ni gärna skriva en kommentar.
MVH
Peter
Hej igen. Kollade lite i helgen och det var inte så svårt egentligen. När bilen står still och man trycker på den där bläddraknappen som hoppar mellan förbrukning/tripp osv finns det en settingsmeny som man enkelt kan välja om man vill kolla total medelförbrukning eller trippförbrukning. Jag hade bara tittat när bilen rullade, men då tycker nog bilen att man ska kolla på vägen istället..=)
Ja en mycket bra sida, vansinnigt snygga bilder tar du också!
Hej Pelle
Perfekt! Då ska jag kolla jag också.
Angående snygga bilder så ska jag snart börja ta tag i det igen. Bilen har ju sett ut som en lerhög den senaste tiden så då är det ju inte så kul att fota den.
Sen ska sommarhjulen på snart och då blir ju bilen lite snyggare också.
MVH
Peter
Hej. Såg ditt inlägg och tänkte dela med mig på hur jag gör.
När du stänger av bilen på kvällen så skruva ner tempen till 15 grader.
Förvärm bilen på morgonen i 20-30 min.
Sen kommer tricket. Starta bilen och tryck in Ecoknappen.
Vänta in tills Navigatorn vaknar och plocka fram den sidan där du ser dom 3 ringarna med hur mycket kraft och kw/h som förbrukas i realtid.
Om du tittar på den till vänster, den gula så ser du att det inte går någon ström alls till värmaren.
Öka nu temperaturen till 15,5 eller 17 grader beroende hur kallt det är ute.
Nu ser du att den gula ringen ger utslag. Om du håller dig till ”20 i” dvs 40 % så kommer aldrig bensinmotorn att starta. Sen när effektbehovet sjunker 1 pinne eller 2 så ökar du temperaturen med 1 grad tills du kommer tillbaka till ”20 i” eller 40 %.
Så håller du på tills du klättrat upp till dian 19-20 grader i kupe´n.
Så har jag kunnat köra på ren el ända ner till minus 8-10 grader.
Hej Jonas och tack för förslaget! Kul att vi kan hjälpas åt här i bloggen. Tyvärr har ju jag inte just den modellen där du ser de tre ringarna med kraft och kw/h, det var bara på demobilen jag provade som det fanns.
Men ni andra som också har det kan ju prova och bekräfta eller kommentera hur ni gör.
MVH
Peter
kan man förvärma kupén utan app. har nyss köpt en Outlander PHEW och vi får inte till det med app
Har ”roat” mig med att köra med klimatanläggningen avslagen ett några dagar.
Kallt? Ja väldigt.
Temp ute mellan +3 och -4 c.
Den har inte dragit någon soppa alls!
Så visst är det klimatanläggningen som gör att det blir besinförbrukning!.
Simma lugnt!