Här hittar du din Tibber rabattkod eller inbjudningskod. Koden används i Tibbers Store för att handla smarta tillbehör. Hej! Jag använder Tibber, det digitala elbolaget som ger dig full kontroll och gör elräkningen lägre med smart teknik utan bindningstider och påslag. Testa denna kod du också så får vi båda 500 kr att handla smarta prylar för!
Tibber har utvecklat smart teknik som köper el till dig för det bästa priset varje timme – från sol, vind och vatten. Du kan följa elpriset direkt i appen.
El till inköpspris
Tibber tar inga egna marginaler på elpriset och tjänar alltså inga pengar på din förbrukning som många andra elbolag. Du betalar endast 39 kronor i månaden utöver elen du använder.
Analyser och insikter
Du får analyser av din förbrukning och funktioner som ger dig full koll på hur mycket just ditt hem förbrukar så att du kan sänka din elförbrukning ytterligare.
Power-ups, Smarta prylar till din elförbrukning och uppvärmning
Synka dina smarta prylar i appen! Smart belysning, hubbar, termostater och värme. Tibber kan till och med se till att smartladda din bil när elpriset är som lägst.
Laddning av elbil kan göras på flera olika sätt och med olika standarder på laddkablar.
Mode 1-4 beskriver hur bilen laddas laddas och olika säkerhetsnivåer kring laddning.
Mode 1 Laddning från jordat uttag utan kontrollbox. Mode 2 Laddning från jordat uttag med kontrollbox som högst får vara 0,3m från uttaget. Mode 3 Laddning från specifik laddstation med kommunikationsgränssnitt mellan laddare och bil. Mode 4 Snabbladdning med DC och fast anslutning till extern laddstation.
Typerna beskriver kontakterna som finns på båda ändarna av laddkabeln.
Schuko är våra vanliga ”2 hål i väggen” Typ 1 sitter alltid på bilsidan i flertalet av dagens elbilar. Max 1-fas 230 V 32A.
Typ 2 kan vara både på bil och på laddstolpssidan (Hane-hona). Max 3 Fas 400 V 63A.
Alla de s.k Mode-2 kablar som följer med svenska elbilar idag har en Schuko mot vägg/stolpsidan. Dessa är nu pga säkerhetsaspekter ALLTID begränsade till laddning från 10A uttag.
Nu finns ett svenskt forum för Mitsubishi Outlander PHEV pluginhybrid
Då jag märkt att det finns ett intresse att diskutera frågor kring Mitsubishi Outlander PHEV har jag beslutat mig för att starta ett forum här på bloggen. Du hittar det i menyn eller genom att klicka här: Svenskt forum Mitsubishi Oulander PHEV plugin hybrid
Här har alla chansen att starta nya trådar med diskussioner och frågor där vi kan hjälpa varandra att använda vår bil på bästa sätt.
Jag har börjat med att kopiera inlägg från bloggen som jag tidigare lagt upp med de kommentarer från bloggläsare så det lätt blir sökbart. Därför kommer vissa inlägg och svar se ut som att de kommer från mig istället för andra användare.
Välkommen att starta din första tråd!
Tips för att hålla nere förbrukningen och samtidigt behålla en varm kupé vintertid.
För att få värme i bilen vintertid behövs bensinmotorn för att alstra värmen. Problemet blir då att bensinförbrukningen ökar och det vill man ju som elbilsägare undvika i största möjliga mån. Man kan då använda förvärmaren för att värma upp kupén innan avresa. Förvärmaren använder bilens drivbatteri för att driva förvärmaren, därför är det bäst att göra det under uppladdning för att inte äventyra räckvidden på eldriften.
Du kan när du åker iväg välja att ställa fläkten i läge ”OFF” för att säkerställa att bensinmotorn inte går igång. MEN efter ett tag kommer det ändå att bli kallt i bilen om det är minusgrader ute och då måste bensinmotorn igång igen.
Hur gör man då för att få värme och samtidigt hålla förbrukningen nere?
Jag brukar förvärma i 30 min innan jag åker och ställer sedan temperaturen på fläkten på ca 19 grader, bäst är att ställa temperaturen på det innan du stänger av bilen gången före. Då kupén redan är uppvärmd när du kliver in i bilen så behöver bensinmotorn bara vara igång någon minut för att hålla temperaturen i kupén. Du behöver inte stänga av fläkten utan kan låta den stå på 19 grader hela resan. Jag har provat några gånger nu i vinter på min sträcka mellan arbetet och hemma som är 2,5 mil. Utetemperaturen har varit mellan 5 och 12 minusgrader. Jag har du tagit mig hela sträckan på eldrift förutom en kort stund då bensinmotorn gått igång och temperaturen i kupén har hållit en behaglig nivå. Förbrukningen på den sträckan har då hamnat på 0,6 lit/100 km
Jag har nu under 14 dagar kört med min Mitsubishi Outlander PHEV mellan mitt arbete i Söderhamn, ca 2,5 mil enkel resa samt lite längre resor på 7-8 mil. Under den här tiden har temperaturen varit väldigt låg, runt 12-23 minusgrader hela tiden. Till Söderhamn kan jag ta mig på bara el men då det är vinter och så kallt behöver jag ju värme i bilen. Jag brukar förvärma bilen i 20 min innan jag åker och då håller ju värmen en par mil när det är så kallt, men sedan måste ju bensinmotorn igång för att få värme igen. Därför kommer det att dra bränsle trots att jag rent teoretiskt inte skulle behöva köra på bensin. På sommaren kommer det nog inte vara några problem. Så efter 14 dagar var det dags att tanka för första gången igen. Det gick i ca 33 liter i tanken vilket ger en förbrukning på ca 0,43 liter /mil. Det är OK tycker jag med tanke på temperaturen dessa dagar och bilens storlek, den är ju ändå en SUV på närmare 2 ton. Det kan bara bli bättre när värmen stiger.
Förbrukning under 25 mil utan laddning
Nu har jag kört mellan Lindefallet och Arlanda och tillbaka, en tur på ca 50 mil totalt. Temperaturen under den här turen var runt nollan. På vägen ner så gjorde jag slut på batteriet som sig bör. På vägen hem till Lindefallet igen så körde jag därför utan eldrift (förutom korta perioder då batteriet blev uppladdat i nerförsbackar och inbromsningar). Sträckan var mestadels motorväg i farter runt 110-120km/h. Jag hade ECO-läget intryckt vilket begränsar tex hur mycket effekt som motorn får när jag trycker på gaspedalen. Förbrukningen under denna resa hamnade på ca 0,85 liter / mil.
Allt sedan jag fick min Mitsubishi Outlander PHEV Plug-in hybrid levererad i December har jag och verkstaden inte lyckats att få Outlander Remote App att fungera med min bil. Den används ju för att starta värmen/ AC:n i bilen via Wifi. Jag har ju lyckats få det att fungera med min gamla mobil Sony Xperia Z1 men jag vill ju inte springa omkring med två telefoner. Därför har jag nu skaffat appen Outlander PHEV SMS remote. Med den appen installerad kan jag starta värmen/kylan med ett SMS istället. Det ger ju flera fördelar. Dels är räckvidden för att starta värmen i princip obegränsad så länge du har täckning. Med wifi kan man inte vara speciellt långt bort från bilen. Du kan också ställa värmningen på längre än 30 minuter, vilket är gränsen i Outlander Remote App. Sedan finns ett tillägg till appen (SMS Utility)där du kan spåra var bilen befinner sig samt att den skickar ett SMS om bilen rör sig. Det som krävs för att SMS funktionen ska fungera är:
En extra smartphone som alltid ligger i bilen.
Den ska ha Outlander Remote App och Outlander PHEV SMS remote installerad
En gammal smartphone som bara ligger har väl de flesta, annars kan man köpa det billigt. Telefonen måste ha möjlighet att skicka och ta emot SMS. Jag har därför skaffat ett Halebop kontantkort till den. Jag har den kopplad till en laddare och den ligger i mittkonsolen. Appen kostar 254 kr och finns på Google play.
Din vanliga mobiltelefon.
Den behöver bara kunna skicka SMS. Ingen annan app behövs.
Gränssnittet till Outlander PHEV SMS remote är inte det vackraste men det spelar ingen roll, telefonen ligger i bilen och den sköter sig själv efter man ställt in den.
Man kan göra samma sak med appen Tasker och ett script men jag betalar gärna för att få en fungerande lösning. Jag fick ett tips om detta av en av mina bloggläsare Johan. Scriptet kommer från början från detta forum: http://insideoutlander.boards.net/thread/478/tasker-program-remote-control-phev.
Vill du lämna kommentarer till mina inlägg så finns det kommentarsfält under varje inlägg. Kommentarsfältet finns inte med på startsidan utan du måste gå in på respektive inlägg. Du kommer till det om du klickar på rubriken på inlägget.
Nu har vi haft -20 grader igen och jag har provat mig fram med vad som sker vid dessa temperaturer.
Jag har märkt att när jag startar bilen och den är fulladdad och förvärmd så kan man få den att gå på bara eldrift om man låter fläkten vara satt i läge OFF. Detta trots att displayen för uppskattad EV drift visar — (tre streck). Jag har inte provat att låta bli att förvärma för att se vad som då händer.
Det verkar som att batterierna kan driva elmotorerna trots att den visar på noll räckvidd. Problemet är bara att så fort du startar fläkten så startar även bensinmotorn och den slår inte av fastän fläkten sedan stängs av. Till slut när värmen i kupén bliv tillräckligt varm kommer ändå bensinmotorn att stängas av (förutsatt att du har batteri kvar)
Jag får fortsätta att testa mig fram på vad som händer vid olika temperaturer och vid förvärmning eller inte.
Vill du lämna kommentarer till mina inlägg så finns det kommentarsfält under varje inlägg. Kommentarsfältet finns inte med på startsidan utan du måste gå in på respektive inlägg. Du kommer till det om du klickar på rubriken på inlägget.
Mitsubishi Remote App fungerar inte med vissa telefoner
Det är nu klart att Mitsubishi Remote App inte är kompatibel med min Samsung S6 och S5 mini. Det är säkerligen fler telefoner som inte fungerar men det är dessa två jag provat med utan att lyckas. Allt sedan jag skulle hämta ut min Mitsubishi Outlander PHEV i december och då säljaren inte lyckades para ihop bilen med min telefon har jag gång på gång försökt att få det att funka. Jag fick en tid på verkstaden för att de skulle kolla på saken och igår fick jag tillbaka bilen med svaret att Mitsubishi ännu inte gjort telefonen kompatibel då den är för ny (släpptes i april 2015. Läs nedan uppdatering). Mitsubishi Sverige hade ingen hjälp eller ett bra svar att ge. Återförsäljaren Thunbergs bil är såklart förtvivlade att de inte kunnat lösa det och att de inte blivit informerade om att vissa telefoner inte fungerar. Jag har lyckats para ihop bilen med min Ipad Air 1 och min gamla mobil Sony Xperia Z1 utan problem.
Mitsubishi Remote App är, i alla fall i Sverige, en väldigt viktig del i funktionen och ägandet av bilen. Det är med den appen och BARA med den man kan starta förvärmaren i bilen. Den startar värmesystemet i bilen och värmer upp bilen så att du har en varm bil att komma till vintertid. På sommaren startas AC:n med appen. Det är otroligt dåligt av Mitsubishi att inte ha en fungerande lösning för en av världen största mobiltelefontillverkare. Appen uppdaterades häromdagen (13 januari 2016) för första gången på ett år, det visar hur ofta Mitsubishi jobbar på uppdateringar av appen. De bör informera sina återförsäljare om begränsningen det innebär för köparen om de har en Samsung eller annan modell som inte fungerar. Ska du köpa en Mitsubishi Outlander PHEV, se till att du får testa att registrera telefonen med bilen innan köp. Det är bara att återställa parningen efter att det lyckats.
UPPDATERING 2016-02-27!!
Jag har fortfarande inte registrera min Samsung S6 med bilens wifi. MEN jag har hört om flera personer som HAR fått det att funka med sina Samsung S6. Så problemet är kanske inte telefonen i sig utan det kan kanske vara någon annan app som är installerad i telefonen som stör registreringen. Jag använder ju nu Autoapps Outlander Remote app för att starta förvärmaren istället och den använder sms till en telefon som ständigt ligger i bilen istället. På det viset har jag även obegränsad räckvidd för att starta värmen.
Men jag är inte ensam att inte få det att funka så något problem är det som Mitsubishi borde lösa.
Läs mer i detta inlägg: http://www.pluginhybrid.se/sv/2016/01/21/outlander-phev-starta-forvarmaren-med-sms/
UPPDATERING 2016-03-17!!
En bloggläsare kom med det här tipset för telefoner med Android 6.
Klarar inte plug-in hybriden vinterkyla på – 20 grader?
Igår märkte jag något intressant och samtidigt oroväckande. Eldriften fungerade inte som den skulle vid -20 grader. Vi tar det från början…
För att få värme i bilen vintertid behövs bensinmotorn för att alstra den värmen. Nu kan det ju kännas som en förlust att ha en elbil som måste använda bensinmotorn på vintern. Man kan då använda förvärmaren för att värma upp kupén innan avresa. Förvärmaren använder bilens drivbatteri för att driva förvärmaren, därför är det bäst att göra det under uppladdning för att inte äventyra räckvidden på eldriften. Har du en 16A laddare så ska den ladda upp i samma takt som det går åt. Har du en 10A laddare så kommerdet inte laddas riktigt i den takt som går åt.
Jag brukar förvärma i 30 min och den värmen räcker bra, beroende på körsträcka, utan att komplettera med värme från bensinmotorn, speciellt när du använder stolsvärme och rattvärme.
För att säkerställa att bensinmotorn inte går i gång kan man sätta fläkten i läget OFF.
Imman på rutan tar den eluppvärmda elrutan hand om.
Igår var det för första gången i vinter -20 grader kallt. Jag hade haft min Outlander i garaget över natten där temperaturen då var -6 grader. Jag förvärmde i 30 min strax innan avresa. Med eldriften körde jag mot Söderhamn, 2,5 mil bort och startade fläkten då jag kommit halvvägs för att få upp värmen i bilen igen. Bensinmotorn startade då. När jag fått upp värmen igen stängde jag av fläkten och bensinmotorn stängdes av och jag körde bara på eldrift.
Under dagen står bilen i Söderhamn i -20 graders kyla och laddas och när jag vid 17 tiden ska åka iväg har jag likt innan avfärden på morgonen förvärmt bilen i 30 min. MEN när jag försöker med samma procedur som tidigare med avstängd fläkt så lyckas jag inte få bensinmotorn att sluta gå. Hela resan är bensinmotorn igång och den enda gången den slår av ett kort tag är i brant nedförsbacke. Batterimätaren visar fullt men mätaren för uppskattad räckvidd för eldrift visar bara några streck. Ingen siffra. När jag kommer hem är batterimätaren oförändrad i topp. Sträckan jag kör håller jag en hastighet av 70-100 km/h. Symbolerna för energiflöde visar pilar mellan bensinmotor och batteri samt batteri till hjul hela resan. Jag fattar inte varför det är så här, batteriet är ju fullt så bensinmotorn borde inte behöva ladda batteriet och jag har ju fläkten avstängd. Det är väl något med batteriernas försämrade kapacitet i sträng kyla som gör det.
I morse var det – 10 grader ute och jag hade haft bilen parkerad i garaget över natten. Batteriet var inte fulladdat och jag hade INTE kört igång förvärmaren då jag fick ett felmeddelande när jag skulle göra det. Jag satte in en kupévärmare i 10 min istället. Även den här gången kunde jag köra hela resan på ren eldrift utan att koppla in bensinmotorn. Vi får se vad som händer ikväll när jag ska åka hem och då bilen stått ute hela dagen.
UPPDATERING!
När jag på kvällen skulle åka hem var det -15 grader, jag hade förvärmt bilen i 30 min och den var nästan fulladdad. Bensinmotorn startade i början men efter några minuter kunde jag stänga av fläkten och därmed bensinmotorn. Det verkar som att -20 grader är gränsen för vad batterierna klarar av. Det står också något i bruksanvisningen har jag för mig att vid temperaturer under -15 kan det vara problem med start och begränsad kraft. Jag märkte även att bromsåtervinningen försämrades vid kall kyla, den ”bromsade” inte lika mycket vid B5 läget som annars.
UPPDATERING 2!
Nu har vi haft -20 grader igen och jag har provat mig fram med vad som sker vid dessa temperaturer.
Jag har märkt att när jag startar bilen och den är fulladdad och förvärmd så kan man få den att gå på bara eldrift om man låter fläkten vara satt i läge OFF. Detta trots att displayen för uppskattad EV drift visar — (tre streck). Jag har inte provat att låta bli att förvärma för att se vad som då händer.
Det verkar som att batterierna kan driva elmotorerna trots att den visar på noll räckvidd. Problemet är bara att så fort du startar fläkten så startar även bensinmotorn och den slår inte av fastän fläkten sedan stängs av. Till slut när värmen i kupén bliv tillräckligt varm kommer ändå bensinmotorn att stängas av (förutsatt att du har batteri kvar)
Det är ju tur att vi inte har de här låga temperaturerna så ofta.
Vill du lämna kommentarer till mina inlägg så finns det kommentarsfält under varje inlägg. Kommentarsfältet finns inte med på startsidan utan du måste gå in på respektive inlägg. Du kommer till det om du klickar på rubriken på inlägget.
Hur uppnår man 1,9 lit/100km i en Outlander Plug-in hybrid?
Att köra med en förbrukning på 1,9 lit/100km med Mitsubishi Outlander PHEV Plug-in hybrid är det ens möjligt? Mitsubishi utlovar ju en väldigt låg förbrukning och den är ju uppnådd genom labbresultat som alla bilar ska genomgå för att få en jämförbar standard. I verkligheten är ju sällan förbrukningen som utlovat. All energikrävande utrustning som luftkonditionering, värmestolar och strålkastare är bortkopplade i labbtesterna. Den australiska biltest-sajten ”The Motor Report” har dock lyckats att uppnå en förbrukning på 1,7 lit/100 km i ett verklighetstest. Testet utfördes sommartid på en sträcka på 8 mil med motorväg, backar, rondeller och trafikljus. Man stängde av klimatkontrollen för att spara el. De kom fram till att den optimala hastigheten för elmotorerna att jobba i var 60 km/h och att försöka hålla den hastigheten i branta backar var det bästa för elförbrukningen. Sträckor utan backar kördes i 80km/h så långt som möjligt för att hålla nere förbrukningen. Man försökte använda bromskraftåtervinningen så mycket som möjligt istället för de vanliga bromsarna. Även accelerationen var extremt försiktig för att spara energi.
Det här så klart inte heller ett riktigt verklighetstest, för vem vill åka i 60km/h i uppförsbackar och 80 på flacka sträckor och accelerera 0-80 km/h på 20 sekunder? Men man har visat att det går och vad som krävs för att uppnå det och har man det i tankarna när man kör så kan man spara en hel del i förbrukning.
Labbtesten utförs ju i en temperatur på +20 grader och i vårt land är det ju inte så stor del av året vi har sådana temperaturer. Något som sparar på förbrukningen vintertid är att förvärma bilen med Mitsubishi Remote App innan avresa och när bilen står på laddning. På det viset behöver inte bensinmotorn starta för att värma kupén. För att säkerställa att inte bensinmotorn startar kan man sätta fläkten i läge ”OFF”. Du kommer dock att behöva starta fläkten och därmed bensinmotorn igen när temperaturen börjar sjunka i kupén.
Vill du lämna kommentarer till mina inlägg så finns det kommentarsfält under varje inlägg. Kommentarsfältet finns inte med på startsidan utan du måste gå in på respektive inlägg. Du kommer till det om du klickar på rubriken på inlägget.
Senaste kommentarer